Wiki Actu en

June 6, 2016

Hospital targeted in northern Syria

Hospital targeted in northern Syria – Wikinews, the free news source

Hospital targeted in northern Syria

From Wikinews, the free news source you can write!
Jump to: navigation, search

Monday, June 6, 2016

Syria
Related articles
Location of Syria
Syria (orthographic projection).svg
Collaborate!
  • Pillars of Wikinews writing
  • Writing an article

The location of Aleppo in Syria.

Militants in northern Syria have shelled Syrian cities over the past 48 hours, killing more than 270 civilians with many injured, according to the information bulletin of the Center for Reconciliation of the Opposing Sides in Syria. The information bulletin was published at the Russian Defense Ministry website on Saturday.

The Russian military also reports that the Al-Nusra Front and Ahram al-Sham militants are attacking Kurdish militias, forcing them to retreat from their earlier position in the Syrian city of Aleppo.

The militant’s’ successful offensive was possible due to the cessation of Russian and Syrian warplane activity, at the request of the United States, thus enabling the militants to reorganise fighters, ammunition and weapons.

Russia’s foreign minister, Sergey Lavrov, said on Saturday that the United States is requesting Russian airstrikes avoid targeting the al-Qaeda branch in Syria, the Al-Nusra Front. The United States defended its request to Russia, saying it asked Russia to avoid hitting civilians, but Russia denies it has been causing civilian casualties. The situation is fluid, with denial and rebuttal.

On Tuesday in the city of Idlib, rebels of the Jaysh Al-Fateh fired mortar shells and rockets at the communities of Al-Fou’aa and Kafraya. This was allegedly a retaliatory action for Russian airstrikes on these targets. Later, eight injured civilians were treated at a local field hospital.

Tuesday’s Russian airstrikes reportedly killed at least 23, with dozens injured, but news agency Russia Insider reported that soon after one Idlib strike, al-Qaeda was identified evacuating their collapsed headquarters. A photograph of one supposed Russian strike on a hospital in Idlib, on Monday, is claimed by Russia Insider to have been used six months previously by news agency Al Jazeera.

The Syrian opposition claims the Idlib hospital was targeted to punish civilians in rebel-held areas. But the Russian and Syrian governments assert they are generally targeting known al-Qaeda and ISIL buildings.



Sources[]

This text comes from Wikinews. Permission is granted to copy, distribute and/or modify this document under the terms of the Creative Commons Attribution 2.5 licence. For a complete list of contributors for this article, visit the corresponding history entry on Wikinews.

Over 270 civilians killed from shelling in northern Syria

Over 270 civilians killed from shelling in northern Syria

From Wikinews, the free news source you can write!
Jump to: navigation, search

Monday, June 6, 2016

Syria
Related articles
Location of Syria
Syria (orthographic projection).svg
Collaborate!
  • Pillars of Wikinews writing
  • Writing an article

More than 270 civilians were killed in 24 hours from militant shelling in Syrian cities according to a report on Saturday from the Center for Reconciliation of the Opposing Sides in Syria. The report, published on the Russian Defense Ministry website, also stated that hundreds of civilians have been injured.

The location of Aleppo in Syria.

In a message directed to the United Nations Secretary General of the UN Security Council, the Syrian Foreign and Expatriates Ministry reported the attacks came from “moderate” opposition groups that were joining the Al-Nusra Front and its affiliates in Aleppo, Syria. One of the opposition groups, Ahram al-Sham, had joined the Al-Nusra Front for an attack against Kurdish militias, which effectively forced Kurds to retreat from their positions in the city on Saturday.

The militants’ new offensive was possible due to a cessation of Russian and Syrian warplane activity that began two weeks earlier, which enabled the militants to regroup. According to the Russian Defense Ministry, the cessation permitted groups coordinating with the United States and Russia to separate themselves from the the Al-Nusra Front.

However, Russia’s foreign minister, Sergey Lavrov, suggested on Russian television that the United States had requested Russia avoid targeting the Al-Nusra Front, which has affiliations with al-Qaeda. In response, the United States stated on Friday that the request was made to prevent Russia from targeting civilians. The situation is fluid, with denial and rebuttal.



Sources[]

This text comes from Wikinews. Permission is granted to copy, distribute and/or modify this document under the terms of the Creative Commons Attribution 2.5 licence. For a complete list of contributors for this article, visit the corresponding history entry on Wikinews.

Over 270 civilians reported killed from shelling in Syria

Over 270 civilians reported killed from shelling in Syria

From Wikinews, the free news source you can write!
Jump to: navigation, search

Monday, June 6, 2016

Syria
Related articles
Location of Syria
Syria (orthographic projection).svg
Collaborate!
  • Pillars of Wikinews writing
  • Writing an article

More than 270 civilians were killed in 24 hours from militant shelling in Syrian cities according to a report on Saturday from the Russian Center for Reconciliation of the Opposing Sides in Syria. The report, published on the Russian Defense Ministry website, also stated that hundreds of civilians have been injured.

The location of Aleppo in Syria.

In a message directed to the UN‘s Secretary General and Security Council head, the Syrian Foreign and Expatriates Ministry reported the attacks came from “moderate” opposition groups that were joining the Al-Nusra Front and its affiliates in Aleppo, Syria. According to the Center on Saturday, one of the opposition groups, Ahram al-Sham, joined the Al-Nusra Front for an attack against Kurdish militias, which effectively forced Kurds to retreat from their positions in the city on Saturday.

The militants’ reported new offensive took place in a cessation of Russian and Syrian warplane activity beginning over a week earlier, which enabled the militants to regroup. According to the Russian Defense Ministry, the cessation was meant to permit groups coordinating with the United States and Russia to separate themselves from the the Al-Nusra Front.

However, Russia’s foreign minister, Sergey Lavrov, said on television that the United States had requested Russia avoid targeting the Al-Nusra Front, which has affiliations with al-Qaeda. In response, a US State Department spokesperson stated on Friday that the request was to avoid targeting civilians or legitimate opposition.



Sources[]

This text comes from Wikinews. Permission is granted to copy, distribute and/or modify this document under the terms of the Creative Commons Attribution 2.5 licence. For a complete list of contributors for this article, visit the corresponding history entry on Wikinews.

September 9, 2015

Rwandan Supreme Court agrees to hear case on allowing third presidential term

Rwandan Supreme Court agrees to hear case on allowing third presidential term

From Wikinews, the free news source you can write!
Jump to: navigation, search

Wednesday, September 9, 2015

Rwanda
Related articles
Location of Rwanda
Rwanda on the globe (Africa centered).svg
Collaborate!
  • Pillars of Wikinews writing
  • Writing an article

The Rwandan Supreme Court today agreed to hear a case opposing a constitutional amendment allowing President Paul Kagame to run for a third term.

President Kagame last year.
Image: Veni Markovski.

The government attorney had asked the court to throw the case, brought by the opposition Democratic Green Party, out. An eight-judge panel rejected that move. Kagame has grown popular at home and abroad following post-genocide reconstruction but the constitution does not allow a third term.

Parliament voted to lift a limit of two seven-year terms after a petition for Kagame to stay garnered 3.8 million signatures. A referendum on constitutional change is required. Neighbouring Burundi saw widespread unrest and ongoing political turmoil after a disputed election saw President Pierre Nkurunziza gain a third term.

The move by the Rwandan Patriotic Front has cooled Kagame’s support abroad. Allies including major donor the United States expressed reservations on a third term in Rwanda. Rwanda and Burundi are just two nations of several in the region grappling with constitutional change to increase presidential term limits.

Kagame is yet to publicly decide on running again but has confirmed he is open to the idea of the constitutional amendment. “There’s international pressure for him not to do this” MP Julianna Kantengwa told al-Jazeera. “Then there’s pressure from Rwandans for him to run. Who should he listen to? I think the answer is obvious”.



Sources[]

Bookmark-new.svg


This text comes from Wikinews. Permission is granted to copy, distribute and/or modify this document under the terms of the Creative Commons Attribution 2.5 licence. For a complete list of contributors for this article, visit the corresponding history entry on Wikinews.

June 23, 2014

Egyptian court sends three Al-Jazeera journalists to jail

Egyptian court sends three Al-Jazeera journalists to jail

From Wikinews, the free news source you can write!
Jump to: navigation, search

Monday, June 23, 2014

Peter Greste, one of the journalists convicted, collecting a Peabody Award in 2012.
Image: Peabody Awards.

Egypt
Other stories from Egypt
  • 16 February 2015: Islamic State execute 21 Coptic Christians held in Libya
  • 27 January 2015: Greek singer Demis Roussos dies aged 68
  • 23 December 2014: Egypt opens Rafah border crossing for additional day
  • 16 December 2014: Freighter hits fishing boat in Gulf of Suez; thirteen dead
  • 24 November 2014: Sisi: Egypt willing to send stabilizing forces to future Palestinian State
…More articles here
Location of Egypt

A map showing the location of Egypt

To write, edit, start or view other articles on Egypt, see the Egypt Portal
Flag of Egypt.svg

Three journalists from the Qatar-based Al-Jazeera television news network have been sentenced to seven years in jail by a court in Cairo today for spreading false news and helping the Muslim Brotherhood group which are now banned as terrorists. The three journalists — the Australian correspondent Peter Greste, Canadian-Egyptian journalist and Cairo bureau chief for Al-Jazeera Mohamed Fahmy, and Baher Mohamed, an Egyptian producer— were convicted alongside others tried in absentia.

Baher Mohamed was sentenced to three years on a second charge for possessing weapons.

Al Antsey, the managing director for Al Jazeera English said of the judgment: “Today three colleagues and friends were sentenced, and will continue behind bars for doing a brilliant job of being great journalists. ‘Guilty’ of covering stories with great skill and integrity. ‘Guilty’ of defending people’s right to know what is going on in their world.”

“Peter, Mohamed, and Baher and six of our other colleagues were sentenced despite the fact that not a shred of evidence was found to support the extraordinary and false charges against them. At no point during the long drawn out ‘trial’ did the absurd allegations stand up to scrutiny. There were many moments during the hearings where in any other court of law, the trial would be thrown out. There were numerous irregularities in addition to the lack of evidence to stand up the ill-conceived allegations.”

Julie Bishop, the Australian Foreign Minister, said she was “bitterly disappointed” by the decision.



Sources

Bookmark-new.svg


This text comes from Wikinews. Permission is granted to copy, distribute and/or modify this document under the terms of the Creative Commons Attribution 2.5 licence. For a complete list of contributors for this article, visit the corresponding history entry on Wikinews.

March 13, 2014

Guantanamo inmate challenges force-feeding practices by suing U.S. president

Guantanamo inmate challenges force-feeding practices by suing U.S. president

From Wikinews, the free news source you can write!
Jump to: navigation, search

Thursday, March 13, 2014

Guantanamo Bay
Other Guantanamo stories
Camp Delta, Guantanamo Bay, Cuba.jpg

Guantánamo Bay detention camp inmate Emad Hassan has filed a lawsuit Tuesday against U.S. President Barack Obama, named as chief defendant, regarding alleged U.S. military practices in force-feeding prisoners during their hunger strikes.

Hassan is a Yemeni national who was captured in 2002 and has been in the military prison for almost 12 years without charge. He has been on a hunger strike since 2007, and is still held in Guantánamo Bay although approved for a 2009 release.

The techniques used to force feed prisoners on hunger strikes involve methods deemed illegal by a report of the United Nations Commission on Human Rights. The prisoners’ allegations include their captors using water torture techniques and inserting large nose tubes to deliver food. Strapping down and feeding laxatives to detainees, while force-feeding, is also alleged.

The bid is the first of its kind to proceed and follows a decision by a U.S. Court of Appeals last month allowing federal judges to rule on Guantánamo force-feeding cases.

The Department of Defense is responsible for the welfare and security of inmates in the prison according to White House officials. Spokesperson Caitlin Hayden for the White House National Security Council told al-Jazeera: “The Department of Defense has responsibility for the health, welfare and humane treatment of detainees at Guantánamo Bay, and I would refer you to them for further questions about the specifics of their policies and procedures”.

President Obama has previously vowed to close Guantanamo Bay.



Related news

  • “President Obama renews his push to close Guantanamo detention facility” — Wikinews, May 3, 2013

Sources

Bookmark-new.svg


This text comes from Wikinews. Permission is granted to copy, distribute and/or modify this document under the terms of the Creative Commons Attribution 2.5 licence. For a complete list of contributors for this article, visit the corresponding history entry on Wikinews.

February 22, 2013

RTS announces 2011-2012 Television Journalism Awards

From Wikinews, the free news source you can write!
Jump to: navigation, search

Friday, February 22, 2013

In the United Kingdom, the Royal Television Society (RTS) has declared the results of its Television Journalism Awards for the 2011 / 2012 period. An awards ceremony took place yesterday in the London Hilton on Park Lane, a hotel in the British capital. The event was presented by Jeremy Thompson, a newsreader for Sky News.

The BBC and Channel 4 News tied for the highest number of awards received with six each, while ITV achieved four awards. CNN International won one award, for News Channel of the Year. RTS judges commented on how it had been “a strong year for the winner” and commended the channel’s “distinctive coverage and energetic and vivid reporting”. Other UK news services, including 5 News and Sky News, did not win any awards.

The BBC received the highest number of award nominations, with eighteen in total. ITV had the second highest total with eleven. Channel 4 achieved nine nominations while Sky News had five. Both Al Jazeera English and CNN International had three nominations and South Africa Reuters had one. Other UK news broadcasters, including Channel 5, failed to receive any nominations.

The Judges’ Award was given to Susannah Schofield of the John Schofield Trust. The judges commented on how she “isn’t even a journalist – but her contribution to journalism over the last year has been remarkable”.

The Lifetime Achievement Award was given to Richard Tait, who “has had a strong influence on British broadcast journalism across multiple channels and in many different capacities”, the judges said. Tait’s roles have included being editor in chief of ITN, editor of Channel 4 News and editor of BBC current affairs programme Newsnight. The RTS believes he is the only individual who has taken the role of editor for election night coverage at both ITV and the BBC. The judges called him “a stalwart defender of thoughtful independent journalism” who “played a leading role with developing journalism safety around the world, has actively worked for media rights with the International Press Institute and has helped guide the next generation of journalists as Professor of Journalism at Cardiff University“. They also called Tait “a warm and supportive colleague and mentor to many generations of journalists across all organisations”.



Sources

This text comes from Wikinews. Permission is granted to copy, distribute and/or modify this document under the terms of the Creative Commons Attribution 2.5 licence. For a complete list of contributors for this article, visit the corresponding history entry on Wikinews.

September 6, 2012

Al Jazeera website restored after Al-Rashedon hack

From Wikinews, the free news source you can write!
Jump to: navigation, search

Thursday, September 6, 2012

Internet
Related stories

Graphical map of the Internet
More information at Wikipedia:
  • Internet portal
  • Internet
  • History of the Internet
  • Internet censorship
  • Internet Protocol
  • World Wide Web

Screenshot of Al Jazeera homepage after being hacked Tuesday
Image: Ryan Peteranna.

Screenshot of aljazeera.net taken today
Image: Brian McNeil.

The website of international news service Al Jazeera has been restored and is working as normal, following a hack of the website by a group identifying itself as Al-Rashedon.

Wikinews was contacted Tuesday by Al Jazeera about the incident, and referred to a statement from a spokesperson for the news service saying: “Some visitors to our websites faced disruption after external DNS servers were compromised. The company that operates them quickly resolved this, though some users may continue to experience issues for a while longer. We thank our online community for their patience and support.”

On the hacked webpage Al-Rashedon, a group apparently supporting Syrian President Bashar al-Assad, said they had performed this action “in response to [Al Jazeera’s] position against the people and government of Syria”. The Al-Rashedon statement condemned Al Jazeera for its coverage of the Syrian civil war in an Arabic language statement which the group said was “support[ive] of the armed terrorist groups and spreading false fabricated news.” Al Jazeera has yet to comment about Al-Rashedon’s allegations.

The hacked page contained the current Syrian flag displayed on the top left, a screenshot of the usual Al Jazeera homepage overlaid with a graphic resembling a rubber-stamped “HACK”, and with a silhouette of two men sitting at a desk below it. The nature, and exact purpose, of the group is unknown..

Syria’s civil war has been covered from the outset in great detail by Al Jazeera, based in Qatar, a Middle Eastern country whose government is supportive of the Syrian opposition.

Al Jazeera’s English website was previously attacked in February, by a group identifying itself as the Syrian Electronic Army [SEA]. The same group accessed Al Jazeera’s page on social networking website Twitter in July, posting messages critical of Syrian opposition members. The SEA also claimed responsibility for attacking the websites of Saudi Arabian news service Al Arabiya and Harvard in the US state of Massachusetts.

The website of Reuters, another news service, was reportedly hacked by Syrian government supporters in August.



Related news

  • “Internet hackers attack Al-Jazeera website, condemn news service’s Syrian civil war coverage” — Wikinews, September 5, 2012

Sources

Wikinews
This article features first-hand journalism by Wikinews members. See the collaboration page for more details.
Bookmark-new.svg


This text comes from Wikinews. Permission is granted to copy, distribute and/or modify this document under the terms of the Creative Commons Attribution 2.5 licence. For a complete list of contributors for this article, visit the corresponding history entry on Wikinews.

September 5, 2012

Internet hackers attack Al-Jazeera website, condemn news service\’s Syrian civil war coverage

Internet hackers attack Al-Jazeera website, condemn news service’s Syrian civil war coverage

From Wikinews, the free news source you can write!
Jump to: navigation, search

Wednesday, September 5, 2012

Syria
Related articles
  • 23 May 2015: Islamic State captures Syrian city of Palmyra
  • 24 August 2014: Islamic State capture Syrian airbase
  • 23 September 2013: Wikinews interviews specialists on China, Iran, Russia support for al-Assad
  • 8 September 2013: Wikinews interviews Scott Lucas, Eyal Zisser, Majid Rafizadeh about risks of US military intervention in Syria
  • 4 September 2013: Former Syrian minister of defense defects to Turkey
Location of Syria
Syria (orthographic projection).svg
Collaborate!
  • Pillars of Wikinews writing
  • Writing an article

Screenshot of Al Jazeera homepage on Tuesday
Image: Ryan Peteranna.

The website of international news service Al Jazeera was hacked Tuesday by a group idenitified only as Al-Rashedon. The type of group and its exact purposes are unclear at this stage, although it appears to be supportive of Syrian President Bashar al-Assad.

Cquote1.svg We have hacked you because your lack of support of Syrian government and militant groups backed by that government. Al Jazeera has been spreading lies. Cquote2.svg

Al-Rashedon statement

A screenshot of the hacked page contains the current Syrian flag displayed on the top left and a screenshot of a regular Al Jazeera homepage, overlaid by a graphic resembling a rubber stamp with the word “HACK” written on it and a silhouette of two men sitting at a desk.

As well as identifying the group which hacked the website in English and Arabic, the bottom left of the image also contains an Arabic language statement from the group criticising Al Jazeera for its coverage of the Syrian civil war. When roughly translated, the message means: “We have hacked you because your lack of support of Syrian government and militant groups backed by that government. Al Jazeera has been spreading lies. We’re compelled to do so on behalf of the Syrian people.”

According to technological weblog Gizmodo, reports have emerged of the .net and not the .com version of the website being hacked. The site reports that some users have not been able to access the website.

Wikinews contacted Al Jazeera English about the incident and as of 8:31pm UTC, had received no response.

 
This story has updates
 
See Al Jazeera website restored after Al-Rashedon hack, September 6, 2012
 

Sources

Wikinews
This article features first-hand journalism by Wikinews members. See the collaboration page for more details.

External links

Bookmark-new.svg


This text comes from Wikinews. Permission is granted to copy, distribute and/or modify this document under the terms of the Creative Commons Attribution 2.5 licence. For a complete list of contributors for this article, visit the corresponding history entry on Wikinews.

September 4, 2012

Al Jazeera website hacked

From Wikinews, the free news source you can write!
Jump to: navigation, search

Tuesday, September 4, 2012

Syria
Other stories from Syria
…More articles here
Location of Syria

A map showing the location of Syria

To write, edit, start or view other articles on Syria, see the Syria Portal
Flag of Syria.svg

Screenshot of Al Jazeera homepage on Tuesday
Image: Ryan Peteranna.

The website of international news service Al Jazeera English was hacked today by a group idenitified only as Al-Rashedon. The type of group and its exact purposes are unclear at this stage, although it appears to be supportive of Syrian President Bashar al-Assad.

A screenshot of the hacked page contains the current Syrian flag displayed on the top left and a screenshot of a regular Al Jazeera homepage, overlaid by a graphic resembling a rubber stamp with the word “HACK” written on it and a silhouette of two men sitting at a desk. As well as identifying the group which hacked the website in English and Arabic, the bottom left of the image also contains an Arabic language statement from the group which, when roughly translated, means: “We have hacked you because your lack of support of Syrian government and militant groups backed by that government. Al Jazeera has been spreading lies. We’re compelled to do so on behalf of the Syrian people.”

According to technological weblog Gizmodo, reports have emerged of the .net and not the .com version of the website being hacked. The site reports that some users have not been able to access the website.



Sources

This text comes from Wikinews. Permission is granted to copy, distribute and/or modify this document under the terms of the Creative Commons Attribution 2.5 licence. For a complete list of contributors for this article, visit the corresponding history entry on Wikinews.
Older Posts »

Powered by WordPress