Vietnam rocket launcher “false” reports triggered chaos in the South China Sea

From Wikinews, the free news source you can write!
Jump to: navigation, search

Friday, August 19, 2016

Reuters news agency quoted unnamed Western officials, that Vietnam has deployed rocket launchers in the Spratly Islands and these are pointed to Chinese facilities. This lead to Beijing calling on Hanoi to “remember” the the 1979 War that left 137,000 Vietnamese people dead.

On Thursday, Vietnam rejected a Reuters report, that it had again allegedly deployed rocket launchers in the Spratly Island bases this last weekend– which led Beijing to be remembered Hanoi about the previous war, which many regarded as implicit threats to attack Vietnam.

Submitted after the diplomatic row began August 10, Reuters reported, “Vietnam has discreetly fortified several of its islands in the disputed South China Sea with new mobile rocket launchers,” in the last few months.

Reuters also reported that Vietnam’s Foreign Ministry admitted that the rocket launcher, based on unnamed Western officials, deployment information is “inaccurate.” Although Vietnam and a lack of satellite photography or another tangible evidence exist to confirm the report of the countervailing statement, the news outlet chooses to run the story.

On August 11, the Global Times, a subsidiary of the Chinese Communist Party’s people’s daily, published an article entitled “Restraint crucial to avoid a new crisis in the South China Sea. The article warned, “If Vietnam’s latest deployment is targeting China, that would be a terrible mistake. We hope Vietnam will remember and draw some lessons from history.”

Hanoi insisted on resolving maritime disputes through peaceful means and in conformity with international law, including the 1982 United Nations Convention (UNCLOS).


This text comes from Wikinews. Permission is granted to copy, distribute and/or modify this document under the terms of the Creative Commons Attribution 2.5 licence. For a complete list of contributors for this article, visit the corresponding history entry on Wikinews.