Wiki Actu en

May 5, 2008

Wikipedia: The Daily Telegraph

Filed under: — admin @ 3:48 pm
For “The Daily Telegraph” in Australia, see The Daily Telegraph (Australia). For other uses of “The Telegraph”, see The Telegraph (disambiguation).
Type Daily newspaper
Format Broadsheet

Owner Sir David and Sir Frederick Barclay
Editor Will Lewis
Founded 1855
Political allegiance Conservative/centre-right[1]
Price £0.80 (Monday-Friday)
£1.50 (Saturday)
Headquarters 111 Buckingham Palace Road, London, SW1W 0DT
Circulation 882,413[2]

Website: www.telegraph.co.uk

The Daily Telegraph is a British broadsheet newspaper, founded in 1855. Excepting the Financial Times, it is the only remaining daily newspaper printed on traditional newsprint in the Broadsheet format in the United Kingdom, as most other broadsheet publications have converted to the smaller tabloid/compact or Berliner formats. Its sister paper, The Sunday Telegraph, was founded in 1961. In October 2007, the Telegraph was the highest selling British quality paper, with a certified average daily circulation of 882,413. This compared with a circulation of 642,895 for The Times, 240,134 for The Independent, and 364,513 for The Guardian.[3] According to a MORI survey conducted in 2004, 61% of Telegraph readers support the Conservative Party.[4]

Contents

Founding history

In 1882 the Daily Telegraph moved to new Fleet Street premises, which were pictured in the Illustrated London News.

In 1882 the Daily Telegraph moved to new Fleet Street premises, which were pictured in the Illustrated London News.

The Daily Telegraph was established on 29 June 1855 by Colonel Arthur B. Sleigh, who used it as a platform to campaign against the Duke of Cambridge becoming commander-in-chief of the British army.[5] He controlled it only briefly before selling it to his printer, Joseph Moses Levy, father of the first Baron Burnham. Levy appointed his sons as editors and relaunched the paper on 17 September. He soon reduced the price of the paper to a penny. Within twelve months the new paper was outselling The Times.

In 1908, Kaiser Wilhelm II of Germany gave a controversial interview to The Daily Telegraph that severely damaged Anglo-German relations and added to international tensions which eventually culminated in World War I.

In 1928 the son of the 1st Baron Burnham sold it to the 1st Viscount Camrose, in partnership with his brother Viscount Kemsley and the 1st Baron Iliffe. Both the Camrose (Berry) and Burnham (Levy-Lawson) families remained involved in management until Conrad Black took control in 1986.

In 1937 the newspaper absorbed The Morning Post which traditionally espoused a conservative position and sold predominantly amongst the retired officer class. Originally William Ewart Berry, 1st Viscount Camrose bought The Morning Post with the intention of publishing it alongside the Daily Telegraph, but poor sales of the former led him to merge the two. For some years the paper was retitled The Daily Telegraph and Morning Post before it reverted to just The Daily Telegraph.

The Sunday Telegraph

Main article: The Sunday Telegraph

The Daily Telegraph’s sister Sunday paper was founded in 1961. The writer Sir Peregrine Worsthorne is probably the best known journalist associated with the title (1961-97), eventually being editor for three years from 1986. In 1989 the Sunday title was briefly merged in to a seven-day operation under Max Hastings’ overall control. In 2005 the paper was revamped, a glossy fashion magazine being added to the more traditional review section. It costs £1.90 and includes separate Money, Home and Living, Sport, Travel and Business suppliments.

Editors

Its editors have included:

  • Roger Fowler Wright
  • J.W.M. Thompson (1976-1986)
  • Sir Peregrine Worsthorme (1986-1989)
  • Trevor Grove (1989-1992),
  • Charles Moore (1992-1995),
  • Dominic Lawson (1995-2005),
  • Sarah Sands (2005-2006)
  • Patience Wheatcroft (2006-2007)
  • Ian MacGregor (2007- )

Recent history

The Daily Telegraph is owned by the Barclay brothers. Until January 2004, the newspaper group was controlled by Canadian businessman Conrad Black. Black, through his holding company Ravelston Corporation, owned Hollinger Inc. which in turn owns 30% of Hollinger International and, under a deal masterminded by Andrew Knight through which Black bought the newspaper group in 1986, owns 78% of the voting rights. Hollinger Inc. also owns the liberal Chicago Sun-Times, the Jerusalem Post, and conservative publications such as The Spectator.

On 18 January 2004, Black was dismissed as chairman of the Hollinger International board over allegations of financial wrongdoing. Black was also sued by the company. Later that day it was reported that the Barclay brothers had agreed to purchase Hollinger Inc. from Black, giving them the controlling interest in the newspaper group. They then launched a takeover bid for the rest of the group, valuing the company at £200m. However, a suit has been filed by the Hollinger International board with the U.S. Securities and Exchange Commission to try to block Black selling shares in the company until an investigation into his dealings have been completed. Black filed a counter-suit but eventually United States judge Leo Strine sided with the Hollinger International board and blocked Black from selling his Hollinger Inc. shares and interests to the twins. On Sunday 7 March, the twins announced they were launching another takeover bid, this time just for the Daily Telegraph and its Sunday sister paper rather than the whole stable. Current owner of the Daily Express, Richard Desmond, was also interested in purchasing the paper, selling his interest in several pornographic magazines to finance the initiative. Desmond withdrew in March 2004 when the price climbed above £600m, as did Daily Mail and General Trust plc on 17 June.

Eventually, the Barclay brothers purchased Hollinger, and with it the Telegraph, for around £665m in late June 2004.

Amidst the unraveling of the takeover Sir David Barclay suggested that The Daily Telegraph might in the future no longer be the “house newspaper” of the Conservatives. In an interview with The Guardian he said, “Where the government are right we will support them.”

The editorial board endorsed the Conservative party in the 2005 general election.

15 November 2004 saw the tenth anniversary of the launch of the Telegraph’s website Electronic Telegraph. Now re-launched as telegraph.co.uk, the website was the UK’s first national newspaper online. Monday 8th May 2006 saw the first stage of a major redesign of the Telegraph’s website, based on a wider page layout and greater prominence for audio, video and journalist blogs.

On 10 October 2005, the Daily Telegraph relaunched to incorporate a tabloid sports section and a new standalone business section. The Daily Mail’s star columnist and political analyst Simon Heffer left that paper in October 2005 to rejoin the Daily Telegraph, where he has become associate editor. Heffer, known for his combative style and wit, has written two columns a week for the Telegraph since late October 2005 and is a regular contributor to the news podcast.

November, 2005 – launches the first regular podcast service by a newspaper in the UK. [6]

Just before Christmas 2005, it was announced that the Telegraph titles will be moving from Canada Place in Canary Wharf, to Victoria Plaza near Victoria Station in central London.[7] The new office features a ‘hub and spoke’ layout for the newsroom, which will produce content for print and online editions.

In October 2006, with its relocation to Buckingham Palace Road, Victoria, the Telegraph rebranded itself the Telegraph Media Group, repositioning itself as a multimedia company.

Website

telegraph.co.uk is the online version of the newspaper. It includes the articles from the print additions of The Daily Telegraph and The Sunday Telegraph as well as web-only content such as breaking news, pictures galleries and blogs.

The site, which has more than 100 million page impressions per month and more than 11 million unique users [8], was named UK Consumer Website of the Year 2007 by the Association of Online Publishers [9].

The site is overseen by Edward Roussel, digital editor of Telegraph Media Group, and Marcus Warren as editor. Other staff include Shane Richmond, communities editor, Ian Douglas, head of digital production, and Chei Amlani, online sport editor.

The site, which has has been the focus of the group’s recent efforts to create an integrated news operation producing content for print and online from the same newsroom, is awaiting a relaunch involving the use of the Escenic content management system, popular among northern European and Scandinavian newspaper groups.

History

The website was launched, under the name electronic telegraph at midday on 15 November 1994 at the headquarters of The Daily Telegraph at Canary Wharf in London Docklands. It was Europe’s first daily web-based newspaper.

Initially the site published only the top stories from the print edition of the newspaper but it gradually increased its coverage until virtually all of the newspaper was carried online and the website was also publishing original material.

The website, hosted on a Sun Microsystems Sparc 20 server and connected via a 64 kbit/s leased line from Demon Internet, was edited by Ben Rooney. Key personnel behind the launch of the site were the then marketing manager of The Daily Telegraph, Hugo Drayton, and the webmaster Fiona Carter. Drayton later became managing director of the newspaper.

An early coup for the site was the publication of articles by Ambrose Evans-Pritchard on Bill Clinton and the Whitewater controversy. The availability of the articles online brought a large American audience to the site. In 1997, the Clinton administration issued a 331-page report that accused Evans-Pritchard of peddling “right-wing inventions”. Derek Bishton, who by then had succeeded Rooney as editor, later wrote: “In the days before ET it would have been highly unlikely that anyone in the US would have been aware of Evans-Pritchard’s work – and certainly not to the extent that the White House would be forced to issue such a lengthy rebuttal.” [10]

Bishton, who is now consulting editor for Telegraph Media Group, was followed as editor by Richard Burton, who was made redundant in August 2006. Edward Roussel replaced Burton.

My Telegraph

Telegraph.co.uk offers a platform for readers where they can host their own blog, save articles and network with other readers. Launched in May 2007, My Telegraph won a Cross Media Award from international newspaper organisation Ifra in October 2007 [11]. One of the judges, Robert Cauthorn, described the project as “the best deployment of blogging yet seen in any newspaper anywhere in the world”.

Posts appear unmoderated, and registered users can leave comments on their own and other blogs (including Telegraph journalist blogs) without waiting for approval, but comments on stories on the main website must be approved by the website’s moderators before appearing on the page.

Political stance

The Daily Telegraph has been politically conservative[12] in modern times. The personal links between the paper’s editors and the leadership of the Conservative Party, also known as Tories, along with the paper’s influence over Conservative activists, has resulted in the paper commonly being referred to, especially in Private Eye, as the Torygraph.[12] However, in its early years it was associated with Gladstone and the Liberal party, coining the nickname “the people’s William”.[citation needed]

Satire

See also: List of people and organisations frequently parodied by Private Eye#Newspapers

In addition to the “Daily Torygraph” (see above), Private Eye has also dubbed the paper the “Telavivograph”[citation needed], and “The Daily Hurleygraph” or “The Daily Tottygraph” for their frequent printing of the pictures of Liz Hurley and other notable attractive women, or as the “Maily Telegraph”[13] and “Daily Mailograph”[13] for the Eye’s opinion that the newspaper sometimes focuses on issues traditionally seen as the preserve of the Daily Mail.

Notable mistakes

The Daily Telegraph has erroneously published at least four premature obituaries:

  • Cockie Hoogterp, the second wife of Baron Blixen, in 1938 after the Baron’s third wife died in a car accident. Mrs. Hoogterp sent all her bills back marked “Deceased” and survived her premature obituary by over 50 years.[14]
  • Dave Swarbrick in 1999, prompting much embarrassing publicity for the newspaper, and Swarbrick’s remark “It’s not the first time I have died in Coventry.”
  • Dorothy Southworth Ritter, the widow of Tex Ritter and mother of John Ritter, in August 2001. She eventually died in 2003, two months after her son’s death.[15]
  • Ballet dancer Katharine Sergava in 2003, which also caused The New York Times to print an erroneous obituary based on The Telegraph’s.

On Wednesday, 24 February 1988, The Daily Telegraph was printed with the wrong date: Thursday 25 February was printed by mistake. This caused complaints from confused readers, but also inspired the first front page cartoon by Matt, who now has a cartoon on the front page of the Telegraph almost every day. The cartoon had the caption: “I hope I have a better Thursday than I did yesterday”.

On Saturday, 26 August 2006, content from Claire Zulkey of MediaBistro Toolbox appeared on Melissa Whitworth’s blog (MSN cache, original pulled off the site), leading to accusations of plagiarism. Whitworth later claimed that it had been published in error after she had forwarded the piece to her editor.

See also

  • Bill Deedes, former editor who wrote for the Telegraph for seventy years, up until the month of his death.
  • Peter Simple, the pseudonym of Michael Wharton, who wrote a humorous column in the paper from 1957 to 2006.
  • Auberon Waugh, a previous columnist
  • Anthony Loyd, one-time war correspondent
  • J. H. B. Peel, columnist
  • Mark Steyn, former columnist
  • Sunday Telegraph
This text comes from Wikipedia. Permission is granted to copy, distribute and/or modify this document under the terms of the GNU Free Documentation License, Version 1.2 or any later version published by the Free Software Foundation; with no Invariant Sections, no Front-Cover Texts, and no Back-Cover Texts. For a complete list of contributors for this article, visit the corresponding history entry on Wikipedia.

No Comments

No comments yet.

RSS feed for comments on this post.

Sorry, the comment form is closed at this time.

Powered by WordPress