Wiki Actu en

May 5, 2008

Wikipedia: EuroNews

Filed under: — admin @ 5:14 pm
EuroNews
EuroNews logo
Launched January 1, 1993
Owned by SOCEMIE
Audience share 1,399,000 (2005 est., EMS)
Country Several European
Website www.euronews.eu
Availability
Terrestrial
Limited terrestrial retransmission
Satellite
Sky Digital (UK) Channel 509
Cyfra+ (Poland) Channel 85 or 745
Cyfrowy Polsat (Poland) Channel 86
Now TV (Hong-Kong) Channel 326
Astra 1G 11.817 GHz V / 27.5
Astra 1H 12.226 GHz H / 27.5
Eurobird 1 11.681 GHz V / 27.5
Hot Bird 6 11.034 GHz V / 27.5 & 12.597 GHz V / 27.5
DStv (South Africa) Channel 283
Digiturk (Turkey) Channel 123
Dish Network (United States) Channel 784
Channel 900
Channel 901
SKY Italia (Italy) Channel 508
Dolce (Romania) Channel 254
TV Vlaanderen Digitaal Channel 53
Orbit Network Channel 48
Cable
Virgin Media (UK) Channel 620
UPC Ireland Channel 203 (EN)
Channel 831-836 (FR-RU)
Cablevision (USA) Channel 103
Vidéotron (Canada) Channel 172 (FR)
Rogers Cable (Canada) Channel 193
Com Hem (Sweden) Channel 123
RCS&RDS (Romania) Channel 47
UPC Romania (Romania) Channel 141
MC Cable (Monaco) Channel
KDG (Germany) Channel 554(DE), 827(RU), 837(FR; only upgraded networks), 848(UK; only upgraded networks), 869(IT), 873(ES), 882(POR)
IPTV over ADSL
TELUS TV (Canada) Channel 104 (English)
Channel 433 (French)

EuroNews is a multilingual and pan-European television news channel launched on January 1, 1993. It covers world news from a European perspective,[1] in many languages.

In the fourth quarter of 2005 EuroNews was distributed to 193 million households in 121 countries worldwide. It reached more than 167 million European households by cable, satellite and terrestrial. This compared with 119 million European households for CNN International, 73 million for BBC World and 69 million for CNBC Europe.[2][3]

EuroNews uses voice-over narration to accompany all news footage save for live coverage, and features a “No Comment” segment dedicated to reports which exclusively consist of visual content.

Selected by the European Commission for a “mission of European information[4] from amongst seven candidates, EuroNews produces and broadcasts news programs simultaneously in several languages on issues that pertain both to the European Union as to the world. The channel receives €5 million of funding each year,[4] and 10% or more of its production must consist of information and debates which are directly related to issues regarding the European Union. The channel also devoted a significant amount of attention to EU related subjects prior to receiving this mandate due to its pan-European television network formation.

Contents

Content

As a rolling news channel, headlines from both Europe as well as the world are broadcast at 30 minute intervals on EuroNews. Brief magazine articles typically fill in the remaining schedule, which focus on market data, financial news, sports news, art & culture, science, weather, European politics and press reviews of the major European newspapers. These item slots will occasionally be displaced for breaking news or live coverages.

EuroNews is currently broadcast in seven languages; English, French, German, Italian, Portuguese, Russian, and Spanish, however not all languages are available in all countries. This multilingual approach prevents the use of on screen anchors, leading EuroNews to use voice-over narration to accompany its news footage. An optional and “silent” audio stream without this voice-over is additionally broadcast with some EuroNews transmissions.[citation needed] Some items are displayed without commentary under the banner “No Comment”, a segment which reports exclusively through visual footage.

EuroNews recently expanded into Romania with a 30-minute Romanian-language newscast on Romanian second channel TVR 2, on weekdays at 9:15 AM.[5]

History and organisation

EuroNews was originally founded in 1992 in Lyon as a European Broadcasting Union initiative by a group of 11 European public broadcasters:

  • Flag of Cyprus CYBC
  • Flag of Greece ERT
  • Flag of France France Télévisions and TF1
  • Flag of Italy RAI
  • Flag of Belgium RTBF
  • Flag of Portugal RTP
  • Flag of Ireland RTÉ
  • Flag of Spain RTVE
  • Flag of Monaco TMC
  • Flag of Finland YLE
  • Flag of Bosnia and Herzegovina BHRT

It began broadcasting from Lyon on January 1, 1993.

In 1997, the British news broadcaster ITN bought a 49% share of Euronews for £5.1m from Alcatel-Alsthom. ITN supplies the content of the channel along with the remaining shareholders, which are represented by the SOCEMIE (Société Editrice de la Chaîne Européenne Multilingue d’Information EuroNews) consortium.[6] SOCEMIE is the actual operating company which produces the channel and holds the broadcasting licence. It is co-owned by the founders and:

  • Flag of the Czech Republic ČT
  • Flag of Malta PBS
  • Flag of Slovenia RTVSLO
  • Flag of Russia RTR
  • Flag of Ukraine NTU
  • Flag of Switzerland SRG-SSR
  • Flag of Romania TVR
  • Flag of Sweden TV4 (Stake holder)

The broadcast switched from solely analogue to mainly digital transmission in 1999. In the same year the Portuguese audio track was added. The Russian audio track appeared in 2001.

As of late November 2005, German TV channels ARD and ZDF were in negotiations about joining Euronews.[7]

On February 6, 2006, Ukrainian public broadcaster Natsionalna Telekompanya Ukraïny (NTU) bought a 1% stake in SOCEMIE.[8]

Criticism and controversy

In a study conducted by Gallup Europe in 2004, respondents described EuroNews as “boring” as well as “monotonous, slow, repetitive” and criticised the scarcity of breaking news coverage on the channel.[9]

Russian press repeatedly noted differences in Russian version of EuroNews coverage from the other language versions, perceived as suspicious due to the widespread misconception of EuroNews being primarily English-language channel allegedly “mistranslated” in Moscow[citation needed]. Textual differences are only noticed with close inspection of stories sensitive for the Russian audience, despite being necessarily present in all news items of all the language versions.[10] Being the only international news channel available in Russian, EuroNews is closely monitored by partisan media, with all parties habitually criticizing the outlet for allegedly biased coverage in favor of the opposite side.[11]

EuroNews is partially funded by the European Commission,[4] which has on occasion raised questions about its ability to report impartially on politically sensitive issues.

Programs

Programs on EuroNews include:

  • News – Covering the top European and international news stories
  • Press Review – A look at the front pages of various European titles every morning
  • Economia – Financial news
  • Markets – News on the world stock markets and commodity prices
  • Headlines – A brief overview of the main news stories
  • Europa – Covering European affairs
  • Sport – Top sports stories
  • No Comment – Short video(s) with no narrator
  • Meteo/World Weather – International weather forecasting
  • Interview – An interview with a noted individual
  • Europeans – A look at the lives of European citizenry
  • Mediterraneans – A look at the lives of European citizenry living around the Mediterranean Sea
  • Pass – General information about EU matters
  • Europinion – European continuous tracking survey
  • Le Mag – Covering the arts, music, fashion, travel and culture
  • Cinema – Recent films and movies
  • Comment – Interactive comment of EU citizenry regarding key issues
  • Space – A look at space technology
  • Hi Tech – Focusing on science and technology studies
  • Futuris – Focusing on futuristic technologies and theories
  • Terra Viva – Stories related to the environment
  • Agenda – Current cultural events in Europe
  • Parlamento – News about the European Union Parliament
  • Perspectives – Covers how different European channels broadcast current affairs

See also

  • Eurosport
  • International broadcasting
  • France 24
  • Deutsche Welle
  • Russia Today
This text comes from Wikipedia. Permission is granted to copy, distribute and/or modify this document under the terms of the GNU Free Documentation License, Version 1.2 or any later version published by the Free Software Foundation; with no Invariant Sections, no Front-Cover Texts, and no Back-Cover Texts. For a complete list of contributors for this article, visit the corresponding history entry on Wikipedia.

No Comments

No comments yet.

RSS feed for comments on this post.

Sorry, the comment form is closed at this time.

Powered by WordPress